Strona główna » Coaching — czym jest, czym nie jest
Jak działa i czym jest coaching? Najkrócej rzecz ujmując, jest to narzędzie kompetencyjne. To znaczy, że możesz po coaching sięgnąć, kiedy chcesz zwiększyć swoją efektywność w działaniu. I czujesz gotowość, żeby zmienić w tym celu swoją postawę czy podejście do pracy oraz poszerzyć swój zakres wiedzy i umiejętności.
W takiej sytuacji, sesje z doświadczonym coachem mogą przyspieszyć Twój rozwój. Albo poprowadzić Twoje ścieżki zawodowe nowymi torami.
Coaching będzie świetnym wyborem, kiedy wiesz już, że chcesz się rozwijać. Ale czujesz, że potrzebujesz wsparcia w tym procesie.
Dzięki współpracy z osobą, która ma doświadczenie w coachingu (oraz managementem w Twojej firmie), możesz konkretnie zdefiniować obszary, w których chcesz się rozwijać. Zawęzić szerokie cele, takie jak: „Chcę być jeszcze lepszym menadżerem”, do konkretów — „Chcę się nauczyć, jak skutecznie motywować pracowników” czy „Chcę prowadzić konstruktywne rozmowy podczas ocen kwartalnych”.
Doświadczony coach weźmie pod uwagę Twoje mocne strony i dzięki temu będziecie mogli razem ustalić, jaki poziom rozwoju i w jakim tempie chcesz osiągnąć w wybranych obszarach po ukończeniu procesu coachingowego.
Co jeszcze jest ważne podczas współpracy z coachem? Relacja między Tobą a osobą, która będzie przeprowadzać proces. International Coaching Federation definiuje coaching jako „towarzyszenie klientowi w kreatywnym procesie, który skłania do myślenia i inspiruje do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału”. Dlatego cały proces powinien przebiegać zgodnie z kodeksem etyki.
Dokładny opis coachingowego kodeksu etycznego znajdziesz na stronie International Coaching Federation. Cztery najważniejsze cechy, którymi charakteryzuje się doświadczony coach, to według tego dokumentu:
Jeśli zauważysz, że coach, z którym współpracujesz, nie stosuje się do tych zasad, przedstaw mu swoje odczucia i zapytaj, dlaczego tak jest. Profesjonalny coach nie zbywa takich uwag i potrafi się z szacunkiem i na spokojnie odnieść do wątpliwości swoich klientów.
Wiesz już, jak działa coaching, który opiera się na etyce. Wiesz też, że sesje coachingowe mają na celu wspieranie Cię na drodze do rozwoju zawodowego w konkretnych, ustalonych wcześniej obszarach. Czyli wiesz już, czym jest coaching. A czym w takim razie nie jest?
Skoro profesjonalny coach pracuje z Tobą w relacji 1:1 i wspiera Twój rozwój między innymi dzięki temu, że zna Twoje cele i Twoje mocne strony, mówca motywacyjny na pewno nie jest coachem.
Osoba, która zwraca się do grupy ludzi (często za pośrednictwem mediów społecznościowych, a więc do ludzi, których nie zna osobiście), nie może mówić, że prowadzi w ten sposób coaching. Co innego, jeśli spotyka się z klientami na indywidualnych sesjach. Ale same motywacyjne slogany, często już teraz obśmiewane, jak np. „Jesteś zwycięzcą!” czy „Bądź najlepszą wersją siebie!”, nie są coachingiem.
Jeśli spotkasz coacha, który pracuje w ten sposób, porozmawiaj z nim o czterech filarach etycznej pracy i poproś o przedstawienie kwalifikacji czy certyfikatów. Profesjonalny coach nie będzie unikał takiej rozmowy.
Doświadczony coach wie, że rozmowy podczas sesji z klientem skupiają się na tu i teraz, żeby wypracować jak najlepsze wyniki w przyszłości. To znaczy, że coaching — w przeciwieństwie do terapii — nie zajmuje się szczegółową i dogłębną analizą czy przepracowywaniem przeszłości.
Coach, który zna zasady swojej pracy, może przerwać proces coachingowy i zasugerować terapię, jeśli zauważy taką potrzebę. W takiej sytuacji osoba z dużym doświadczeniem w coachingu potrafi przyznać, że problem, z którym przychodzi do niej klient, wybiega poza typowe coachingowe kompetencje.
Coach nie jest dla klienta nauczycielem czy mentorem. Nie udziela rad i nie dzieli się swoim doświadczeniem, żeby pokazać możliwe rozwiązania. Jeśli szukasz mentora, szukasz wsparcia osoby, która jest ekspertem w Twojej dziedzinie i między innymi dlatego, chcesz się od niej uczyć.
W relacji z coachem czujesz się jak równorzędny partner, a sam coach nie musi być ekspertem w Twojej branży. W czasie sesji nie dostaniesz podpowiedzi, jak działać. Za to umiejętnie wykorzystane coachingowe narzędzia pozwolą Ci znaleźć odpowiednie dla Ciebie rozwiązania i zmotywują Cię do osiągnięcia postawionych sobie przed sesją celów.
Znając te różnice, możesz świadomie zdecydować, czy potrzebujesz współpracy z terapeutą, mentorem, czy coachem. Jeśli wybierzesz trzecią opcję, czeka Cię dokładnie zaplanowany proces.
Czym jest coaching? To zestaw konkretnych narzędzi, które wykorzystuje się według ustalonych zasad. Żeby indywidualny klient lub zespół naprawdę poczuł, że zwiększył swoje kompetencje, musi przejść przez proces, który odbywa się w cyklu od kilku do kilkunastu spotkań. Długość tego procesu będzie zależeć od wyznaczonego celu, czyli ustaleń z początku procesu coachingowego (i zawartych w kontrakcie).
Podczas procesów coachingowych, które przeprowadza firma OPEN, klient definiuje cel i problem, na którym chce się skupić przed każdą sesją. Dzięki temu możemy go szczegółowo omówić i na bieżąco szukać rozwiązań zaistniałych trudności. Na zakończenie cyklu spotkań osoba prowadząca coaching podsumowuje całość pracy, a klient otrzymuje feedback oraz zadanie do wykonania. Proces przebiega w ten sposób aż do zakończenia kontraktu lub wypracowania oczekiwanej (uzgodnionej na początku procesu) postawy bądź umiejętności.
Na koniec procesu coachingu sporządzamy raport, który opiera się na obserwacjach z sesji i opisuje poziom kompetencji, które klient chciał podczas coachingu poszerzyć lub rozwinąć. Raport definiuje mocne strony i pokazuje, jak bardzo się one rozwinęły dzięki sesjom coachingowym. Oraz obszary do rozwoju i wskazuje konkretnie, o jakie umiejętności w danym obszarze chodzi.
Czym jest coaching? Relacją, w której doświadczony coach wykorzystuje swoją wiedzę, żeby naprowadzić Cię na najlepsze odpowiedzi. Na rozwiązania, które będą wykorzystywać Twoje mocne strony i ułatwią Ci rozwój w obranym przez Ciebie kierunku. To wsparcie, z którego warto skorzystać w procesie rozwoju zawodowego.