OPEN Konsultacje i Szkolenia – Poznań

10 książek, które polecamy (nie tylko) pod choinkę

książki, komunikacja, motywacja, odporność psychiczna

Jakie książki polecamy pod choinkę? To zależy… Bo często polecamy lektury nie tylko pod choinkę. Wiele książek, o których za chwilę przeczytasz, rekomendujemy podczas naszych warsztatów czy dłuższych projektów szkoleniowych. A to, jakie publikacje podsuwamy szkolącym się osobom, zależy od tematyki warsztatów, potrzeb osób, z którymi się akurat spotykamy i upodobań trenera lub trenerki.

Ale jedno jest pewne – na każdym naszym szkoleniu rozmawiamy o książkach. Przy dłuższych projektach biblioteka i omawianie polecanych przez nas pozycji jest nawet elementem całego procesu szkoleniowego. Dzisiaj zobaczysz tutaj książki, do których lubimy na warsztatach wracać. Przejrzyj nasze propozycje i wybierz lektury dla siebie, szefostwa czy współpracowników. Idealne na prezenty pod choinkę i nie tylko.

„Chcę się głębiej wgryźć w feedback, jakie książki mi polecicie?”

Zaczynamy od feedbacku, bo z rozmów podczas szkoleń dla menedżerów jasno wynika, że jest to dla wielu osób ważne zagadnienie. Jakie książki na ten temat możesz podrzucić komuś pod choinkę? Polecamy często te dwie pozycje:

jeden na jeden„Jeden na jeden. Odważne rozmowy z pracownikami. Dialogi i praktyczne ćwiczenia” Inga Bielińska, Zofia Jakubczyńska

Zajmujesz menedżerskie stanowisko? Rozmawiaj! Rozmawiaj, jeśli chcesz szybko i skutecznie wprowadzać zmiany. Pamiętaj tylko o tym, żeby dobrze się do rozmów z pracownikami przygotować. Jak to zrobisz? 

Inga Bielińska i Zofia Jakubczyńska – doświadczone trenerki i konsultantki – pokazują w swojej książce rzeczywiste dialogi, praktyczne wskazówki oraz opisy doświadczeń polskich liderów, a wszystko to w szerszym kontekście teoretycznym, co pozwoli Ci lepiej zrozumieć poruszane przez autorki zagadnienia. Dzięki tak podanej wiedzy nauczysz się, jak odważnie przekazywać feedback swoim (współ)pracownikom. 

Opinia czytelniczki: „Autorki […] przekonują, że rozmowa to najskuteczniejsze narzędzie służące zmianie, ale pod warunkiem, że zostanie odpowiednio przeprowadzona. Tak ważne jest więc rozwijanie potrzebnych umiejętności. W książce można znaleźć praktyczne wskazówki, ćwiczenia, studia przypadku, odwołania do faktycznych doświadczeń, a także analizy dialogów między liderem i pracownikiem”. 

Szef wymagający i wyrozumiały. Jak skutecznie zarządzać nie tracąc ludzkiego oblicza_Kim Scott„Szef wymagający i wyrozumiały. Jak skutecznie zarządzać nie tracąc ludzkiego oblicza” Kim Scott

Mam mówić szczerze? Jeśli nie zawsze pozwalasz sobie na to pytanie, a tym bardziej na naprawdę szczere wyrażanie swoich opinii, zajrzyj do tej książki. Znajdziesz w niej odpowiedź na pytanie: Jak wykorzystać szczerość w bezpośredniej konfrontacji, by pomóc zespołowi w osiągnięciu wspaniałych rezultatów.

Kim Scott zajmowała stanowiska kierownicze w Google i w Apple, gdzie pracowała nad kursem szkoleniowym poświęconym sztuce bycia dobrym szefem. A sławę przyniosło jej nowatorskie podejście do skutecznego zarządzania, znane jako Radykalna Szczerość. Możesz dzięki niemu znaleźć równowagę między działaniem zbyt agresywnym i przesadnie empatycznym. Czyli postawić na takie kierowanie ludźmi, które łączy w odpowiedni sposób pochwały z krytyką, by pomóc Twoim podwładnym uzyskiwać lepsze wyniki. 

Opinia czytelniczki: „Już po tytule łatwo można wnioskować, że książka to idealna lektura dla każdego, kto jest szefem. Myślę jednak, że to pozycja obowiązkowa dla każdego pracownika działu HR (sporo można z niej wyciągnąć choćby pod kątem tworzenia informacji zwrotnej, a to przecież ulubiony temat każdego HR-owca), a tak naprawdę dla każdego, kto pracuje z innymi ludźmi. „Radykalna szczerość” to koncepcja niezwykle uniwersalna, która może sprawić, że nasza komunikacja będzie po prostu lepsza. Polecam Wam „Szefa wymagającego i wyrozumiałego” z całego serca”

„Jakie książki polecacie osobom, których piętą achillesową jest komunikacja?”

Skuteczna komunikacja? Przydałoby się ją opanować przed świętami, zamiast szukać dobrych książek na ten temat wśród prezentów od Mikołaja. Ale jak wiadomo, lepiej późno niż wcale, dlatego na prezent (nie tylko) pod choinkę polecamy dwie lektury. A jeśli chcesz bardziej zgłębić temat, to oczywiście zapraszamy na nasze szkolenia z komunikacji

 W świecie porozumienia bez przemocy_Marshall B. Rosenberg„W świecie porozumienia bez przemocy” Marshall B. Rosenberg

Mignęło Ci gdzieś kiedyś określenie „komunikacja NVC”? Po bestsellerowym „Porozumieniu bez przemocy” Marshall B. Rosenberg wraca z kolejną książką, w której podsumowuje swoje wieloletnie doświadczenie w praktycznym zastosowaniu rewolucyjnej metody komunikacji, jaką jest NVC (non-violent communication).

Autor pokazuje, jak możesz docierać do sedna konfliktów i rozwiązywać je bez użycia siły czy nacisków. Przy czym podkreśla, jak duże znaczenie będzie tu miała Twoja świadomość własnych potrzeb. Oraz umiejętność (oraz chęć) empatycznego zrozumienia potrzeb innych ludzi. Z książki nauczysz się też jak odkrywać takie strategie działania, które zadowalają wszystkie strony dyskusji (lub konfliktu) oraz jak zmieniać swoją złość w pozytywne działanie.

Opinia czytelnika: „Zwyczajowo sądzimy, że przyczyną naszej złości są słowa lub/i czyny innych osób. Podejście PbP [porozumienie bez przemocy] jest diametralnie inne, po pierwsze to nie słowa i czyny innych są przyczyną naszego gniewu, ale nasza ich interpretacja, w szczególności oceniający sposób myślenia: ktoś ma słuszność a ktoś nie, ktoś jest winny a ktoś bez winy itd. Po drugie w PbP złość traktowana jest jako dzwonek alarmowy sygnalizujący, że pewne nasze potrzeby nie są zaspokojone. Dlatego bardzo ważnym etapem w pracy ze złością jest znalezienie potrzeb, które się za nią kryją. […] Książka jest wspaniałą, ale trudną lekturą, zwłaszcza dla osób, które nie znają PbP”.

Mówmy do siebie jak ludzie_Ewa Błaszczak„Mówmy do siebie jak ludzie” Ewa Błaszczak

W biurze, w pracy, w rodzinnym domu, w sklepie czy w tramwaju – wszędzie masz wokół siebie ludzi. I bardzo dobrze, bo jako istoty społeczne, do zdrowego, pełnego, szczęśliwego funkcjonowania potrzebujemy innych ludzi. Tak, Ty też. A ponieważ rozmowy, spędzanie czasu z innymi, czyli po prostu kontakty społeczne są takie ważne, wizja ich utraty budzi w nas strach. Ten strach (przed odrzuceniem lub niezrozumieniem) sprawia, że do Twoich kontaktów z innymi osobami mogą się wkradać toksyny komunikacyjne. 

Ewa Błaszczak zapozna Cię w swojej książce z najnowszą wiedzą neurobiologiczną, psychologiczną, socjologiczną i biznesową. I spróbuje Cię przekonać, że jesteś w stanie zneutralizować różne toksyny komunikacyjne. A nawet więcej – zaprząc je do pracy, kiedy będziesz chciał lub chciała budować dobre, trwałe i efektywne relacje. W pracy i w domu.

Opinia czytelnika: „Wszystko sprowadza się do świadomości, ale warto poznać elementy całej »układanki« komunikacji w naszym życiu. Jak wiele sfer naszego życia jest dotknięta poprzez właśnie tę toksyczną komunikację. Polecam w 100%”.

„Szukam lektur o zarządzaniu czasem, co mi polecicie?”

Chcesz dostać pod choinkę (albo w prezencie z innej okazji) ciekawą książkę o zarządzaniu czasem? Sprawdź lektury, które polecamy na warsztatach z zarządzania czasem i organizacji pracy. A tę, która najbardziej Cię zaintryguje, wpisz na swoją listę prezentowych życzeń. No i trzymaj kciuki za to, żeby Święty Mikołaj spełnił Twoje życzenia.

Zegar rozwiązywania problemów_Tomasz Król„Zegar rozwiązywania problemów” Tomasz Król

Masz problem? Na pewno zależy Ci na tym, żeby rozwiązać go jak najszybciej. Niezależnie od tego, czy mowa tutaj o kłopotach w pracy, czy komplikacjach w życiu prywatnym. Oczywiście najlepiej byłoby, gdyby udało się ich uniknąć. Ale skoro już są, chcesz się z nimi rozprawić szybko, skutecznie i o ile to możliwe, definitywnie. 

Tomasz Król opracował metodę rozwiązywania problemów, która naprawdę działa. Najpierw wypróbował ją na sobie, a potem wielokrotnie sprawdzał w codziennej pracy z klientami (rozwiązując problemy techniczne, jakościowe i logistyczne). Zegar Rozwiązywania Problemów to metoda 12 kroków, dzięki której możesz podejść do wyzwań i problemów systemowo. Autor proponuje, żeby stanąć z kłopotem oko w oko – zidentyfikować, na czym naprawdę polega, poszukać jego źródeł, przeanalizować i opisać. Jeśli potraktujesz rozwiązanie problemu jako cel do osiągnięcia i będziesz do niego konsekwentnie dążyć, poradzisz sobie z każdym wyzwaniem.

Opinia wygenerowana przez ChatGPT (opublikowana przez autora książki): „Przejście od osobistych zmagań do opracowania uporządkowanego systemu rozwiązywania problemów jest dobrze przedstawione, co dodaje autentyczności Twojej metodzie. Tekst jest motywujący, ale nie brzmi jak typowe porady marketingowe, co sprawia, że może przyciągnąć osoby szukające prawdziwych zmian. Wprowadzenie daje nadzieję, że Twoje podejście jest osiągalne, nawet jeśli ktoś nie jest z natury systematyczny lub wytrwały”.

Dwie-niezwykle-godziny.-Wykorzystaj-swoja-szczytowa-produktywnosc-i-zrealizuj-najwazniejsze-zadania_Josh-Davis„Dwie niezwykłe godziny. Wykorzystaj swoją szczytową produktywność i zrealizuj najważniejsze zadania” Josh Davis

Miewasz czasem wrażenie (albo nie tylko wrażenie), że masz do ogarnięcia coraz więcej zadań? Jak reagujesz na te nieustannie wydłużające się listy rzeczy do zrobienia? Większość z nas skupia się na zwiększeniu wydajności – próbujemy robić coraz więcej w coraz krótszym czasie.

Według Josha Davisa nie tędy droga. Wcale nie powinniśmy robić więcej i szybciej. Lepszym rozwiązaniem jest stworzenie sobie takich warunków do pracy, które zagwarantują Ci przynajmniej dwie (bezcenne według autora) godziny szczytowej produktywności każdego dnia. Książka pokazuje pięć niepozornych strategii, dzięki którym możesz przygotować sobie środowisko pracy tak, żeby jak najlepiej wykorzystać czas swojej najwyższej produktywności.

Opinia czytelnika: „Książka niedoceniana, ale mnie dużo dała. Założenie jest takie, że każdy z nas ma realnie dwie produktywne godziny w ciągu dnia. Takie naprawdę top of the top. […] Ta książka pokazuje, jak sprawić, żeby te dwie godziny wypadły w tym momencie, kiedy nam to najbardziej pasuje”.

„Polećcie mi jakąś fajną książkę o motywowaniu pracowników”

 Motywacja pod lupą. Praktyczny poradnik dla szefów_Anna Niemczyk, Andrzej Niemczyk, Jan MądryKsiążki pod choinkę o motywowaniu pracowników? Rozumie się samo przez się, że wolimy takie lektury polecać podczas naszych szkoleń o motywowaniu zespołu. Ale… jeśli masz czas (i ochotę) poczytać na ten temat więcej podczas bożonarodzeniowej przerwy, możesz sobie zażyczyć w prezencie jedną z poniższych książek:

„Motywacja pod lupą. Praktyczny poradnik dla szefów” Anna Niemczyk, Andrzej Niemczyk, Jan Mądry

Po co nam motywacja? Choćby po to, żeby codziennie wstać z łóżka, a potem… pójść do biura/zasiąść przed komputerem w domu i wykonywać swoją pracę z entuzjazmem. Tylko skąd brać ten entuzjazm i jak zarażać nim swoich podwładnych, kiedy widzisz, że brakuje im motywacji do działania?

Anna Niemczyk, Andrzej Niemczyk i Jan Mądry odpowiadają w swojej książce na to i wiele innych pytań, które zadają sobie menedżerowie i liderzy zespołów. Jak sprawić, żeby Twoi podwładni wykonywali swoje obowiązki z zaangażowaniem? Co najsilniej motywuje Polaków? Jak przygotować i wdrożyć skuteczny plan motywacyjny? Które teorie motywowania sprawdziły się w praktyce? Autorzy tego praktycznego podręcznika pokazują też, gdzie leży granica między motywacją a manipulacją i podpowiadają, jak zbudować systemowe podejście do motywowania w firmie.

Opinia czytelniczki: „Pierwsza prawdziwa książka o motywowaniu! Praktyka, praktyka, praktyka. I trochę wyników badań oraz teorii. I bardzo trzeźwe spojrzenie na realia zarządzania oraz na praktyczne wykorzystanie wiedzy psychologicznej”.

Motywacja.-Metoda-szesciu-krokow.-Od-oporu-do-zaangazowania.-Jak-odnalezc-ukryta-motywacje_Michael-Pantalon„Motywacja. Metoda sześciu kroków. Od oporu do zaangażowania. Jak odnaleźć ukrytą motywację” Michael Pantalon

Jak zmotywować grupę do większego zaangażowania? Jak się zmobilizować i wreszcie rozpocząć dietę lub rzucić palenie? Wiele osób chciałoby coś zmienić w swoim życiu, ale brakuje im motywacji. Dlaczego tak się dzieje? 

Michael Pantalon pisze, że zbyt często skupiamy się na tym, jak wykonać niechcianą czynność. I zapominamy, dlaczego chcemy coś zmienić. Do tego porady (lub – co gorsza – straszenie konsekwencjami i stosowanie kar), które słyszymy wokół, rodzą w nas opór. Otwieramy się na zmiany dopiero wtedy, gdy działamy zgodnie z własnymi przekonaniami i mamy poczucie, że decydujemy o sobie. Coś w tym jest, prawda? Stosując motywację błyskawiczną, możesz dotrzeć do takiej właśnie wewnętrznej motywacji (współ)pracowników i pomóc im uświadomić sobie, dlaczego coś jest dla nich ważne. Ten sposób myślenia diametralnie zmienia nasze (Twojego zespołu) nastawienie do realizacji zadania.

Opinia czytelnika: „Pantalon nie operuje tylko czystą teorią, ale daje całą masę z życia wziętych przykładów (na których tak naprawdę opiera się ta książka). A to już brzmi ciekawie. Dużo fajniej jest bowiem odnieść teorię do jakichś praktycznych przykładów niż operować na suchej, teoretycznej papce słownej […]. Metoda Błyskawicznej Motywacji to coś, co według autora można odnieść do każdej sytuacji i do każdego problemu. […] kluczem jest zmiana podejścia: zamiast na pytanie „jak” coś zmienić i się do tego zmotywować, należy odpowiedzieć sobie na pytanie „dlaczego” chcemy coś zmienić. Trzeba, krótko mówiąc, wyjść od samego siebie”.

„Jakie książki o budowaniu odporności psychicznej polecacie?”

Co można bez wątpienia wymienić wśród najważniejszych umiejętności przyszłości? Na pewno umiejętność budowania odporności psychicznej, czyli tak zwanej rezyliencji. Dlatego wśród książek, które polecamy (nie tylko) pod choinkę, nie mogło zabraknąć publikacji na ten temat.

Na naszych szkoleniach, szczególnie tych dotyczących rezyliencji i budowania swojego warsztatu narzędzi, które przydają się, kiedy mierzymy się z trudnymi lub niespodziewanymi sytuacjami, polecamy (między innymi) te dwie lektury:

 Siła emocji – jak je rozpoznawać, kontrolować i ułatwić sobie życie_Thibaut Meurisse„Siła emocji – jak je rozpoznawać, kontrolować i ułatwić sobie życie” Thibaut Meurisse 

Zdarza Ci się działać pod wpływem emocji? Najprawdopodobniej tak. Dlatego książka Meurisse’a wychodzi z założenia, że emocje mają ogromny wpływ na nasze życie – to właśnie nimi się kierujemy, kiedy podejmujemy najprzeróżniejsze działania czy decyzje. Skoro już o tym wiesz, warto się dowiedzieć, jak możesz rozpoznawać i kontrolować emocje, które odpowiadają za to, jak postępujesz. 

Thibaut Meurisse obrazowo wyjaśnia mechanizmy działania ludzkich emocji – wykorzystuje przykłady z życia i w przystępny sposób tłumaczy naukowe teorie psychologiczne. A ponieważ jest to poradnik, znajdziesz w nim także przydatne metody, dzięki którym dowiesz się, jak zarządzać emocjami w codziennym życiu. I nawet najbardziej destruktywne uczucia nauczysz się kontrolować tak, żeby zaczęły pozytywnie wpływać na Twoje samopoczucie i realizację życiowych celów.

Opinia czytelnika: „Mogę z czystym sumieniem polecić tę książkę. […] Jest to poradnik dla każdej osoby, pokazujący od a do z jak można poradzić sobie z emocjami. […] Pokazuje konkretne przykłady jak prowadzenie dziennika czy zadawania sobie samemu pytań podczas doświadczania emocji (nie wierzyłem w to na początku, ale przetestowałem i okazało się, że różnie można postrzegać te same stany – jednak testowałem to przy dość małych bodźcach, ostrzegam). Książkę można polecić każdemu i jest to kompendium wiedzy dla zwykłego człowieka nieinteresującego się tymi tematami a chcącego dostać konkretną odpowiedź. Jakie minusy? W niektórych podpunktach przydałoby się więcej przykładów z życia”.

„Siła rezyliencji” Glenn Schiraldi

Myślisz sobie czasem, że trawa po drugiej stronie płotu – w firmie koleżanki albo w sytuacji rodzinnej kolegi – jest bardziej zielona? Być może zwracasz uwagę nie na to, co trzeba. Może to nie trawa wygląda lepiej, tylko niektórzy z nas z większą łatwością przechodzą przez życiowe burze lub szybciej się po nich podnoszą? Skąd się bierze taka umiejętność?

Niestety, nie rodzimy się (przynajmniej większość z nas) z wysokim poziomem rezyliencji. Na szczęście odporność psychiczna (lub rezyliencja, czyli siła ciała, umysłu i charakteru, która pozwala właściwie reagować na przeciwności losu i napotykane wyzwania), to umiejętność, którą możesz ćwiczyć. A z książki Glenna Schiraldi dowiesz się, jak budować i pielęgnować tę wewnętrzną siłę. Zawarte w niej ćwiczenia pomogą Ci kierować emocjami – zarówno przyjemnymi, jak i przykrymi – oraz poprawiać swoje samopoczucie. Zdobędziesz realne umiejętności, które pozwolą Ci się rozwijać bez względu na to, jakie niespodzianki spotkasz na swoje życiowej drodze.

Opinia czytelniczki: „Ogrom informacji, które pomagają odkryć w sobie coś nowego. Jeśli tylko się je zastosuje. Nauczyłam się sporo i jestem zachwycona”.

To nasze dziesięć prezentowych polecajek. Dlaczego powtarzamy, że mogą to być książki (nie tylko) pod choinkę? Bo sprawdzą się jako prezent dla kadry menedżerskiej, szefostwa czy Twoich współpracowników przy każdej okazji.

A na świąteczne (czy każde inne) firmowe spotkanie możesz zorganizować książkową loterię – każdy przygotowuje jedną książkę (nie musi być z powyższej listy), z krótką wiadomością, dlaczego akurat ta lektura jest dla niej lub dla niego ważna. Taka osobista recenzja czy opinia sprawi, że prezenty będą miały większą wartość – oprócz tego, że poznacie nowe książki, dowiecie się też więcej o sobie nawzajem.